Muziek maken, dansen, schilderen? Je hebt geluk als je aanleg hebt voor iets. Maar wat als het ook voor obesitas is? Met die confronterende insteek lanceert Bridgeneers een bewustmakingscampagne. In opdracht van De Belgische Vereniging voor de Studie van Obesitas (BASO) maakte het Leuvense communicatiebureau drie korte films met een duidelijke boodschap: obesitas is geen kwestie van wilskracht, maar een ziekte.

De cijfers spreken boekdelen. Bijna de helft van de volwassen Belgen leeft met overgewicht, waarvan 15,9% met obesitas. Volgens voorspellingen zal in 2030 maar liefst 27,6% van de mannen en 17,2% van de vrouwen aan obesitas lijden. Ook bij kinderen is de trend zorgwekkend: 19% heeft overgewicht, waarvan 5,8% obesitas. Toch wordt de ziekte nog vaak verkeerd begrepen, met stigma en schuldgevoelens tot gevolg. De campagne van Bridgeneers wil daar verandering in brengen.

Drie krachtige verhalen

Om het taboe rond obesitas te doorbreken, zet de campagne drie inspirerende video's in die te zien zijn op sociale media en in wachtzalen. Ze tonen een schilder, een danseres en een cellist – elk met een talent dat voortkomt uit aanleg. Maar aanleg is niet altijd een voordeel. Want net zoals voor talent, kan je ook genetische aanleg hebben voor obesitas. De video's maken de kijker bewust van die realiteit en zetten aan tot een genuanceerdere blik.

Naast de campagnevideo’s zorgde Bridgeneers ook voor affiches en een website overobesitas.be, waar mensen meer informatie vinden over obesitas, de oorzaken en de behandelmogelijkheden. Want ook al kan je aanleg niet kiezen, je kan wel bepalen hoe je ermee omgaat. En deze campagne toont alvast de weg naar verandering.

Have a project in mind? Let’s get to work!