Van 15 tot 21 november zet Vlaanderen ook dit jaar haar afvalophalers en recyclageparkwachters in de bloemetjes tijdens de Week van het Afvalteam. Dat is ondertussen al 5 jaar hét uitgelezen moment waarop we ons respect tonen voor het schoonste beroep. Want dat gebeurt soms nog te weinig. Méér zelfs: onze afvalophalers en recyclageparkwachters krijgen vandaag al te vaak met agressie te maken. Het signaal voor Interafval om het respect voor hun job een flinke boost te geven. Communicatiebureau Bridgeneers tekende voor een herkenbare campagne die focust op wederzijds begrip.

Daar zit je dan in je auto. Vast achter een afvalwagen. Het is zo’n typisch druilerige dag en je bent gehaast, maar er zit niets anders op dan stapvoets aan te schuiven. Herkenbaar? Voor veel mensen is dat het signaal om erg zenuwachtig en ongeduldig te worden. En soms zelfs (verbaal) agressief uit de hoek te komen. Dat je reactie ook anders kan, dat laat de vrouw uit de campagnespot voor Week van het Afvalteam duidelijk zien.

De spot wordt ingezet op social media en op Radio 2 en studio Brussel kan je dan weer een week lang de radiospotjes van de campagne beluisteren. Radio 2 ging zelfs live radio maken rond het thema in een recyclagepark.Ook intern verspreidden de intercommunales gepersonaliseerde affiches en bedankkaartjes om hun lokale afvalteam een hart onder de riem te steken.

De mensen in de straat konden natuurlijk ook weer hun dankbaarheid tonen. Niet alleen door met extra veel complimenten te gooien, maar ook via de kleurplaat die via de lokale pers werd verspreid: kinderen konden zich uitleven met een zelfbedachte smiley die ze als dank aan het raam hingen. Goed bezig!

Bekijk de spot hier


Have a project in mind? Let’s get to work!