Huidkanker neemt fors toe in België. Meer dan 90% is te wijten aan overmatige blootstelling aan UV-stralen. Door je gedrag aan te passen, kan je het risico op huidkanker in grote mate beperken. Daarom lanceerde Bridgeneers, in opdracht van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid, de SMEERWEER-campagne. Een brede publiekscampagne die de Vlaamse burger ertoe wil aanzetten om verstandig om te gaan met zon.

Gedragsverandering creëren

Bij UV-index 3 is de zon al gevaarlijk. Ook al brandt ze niet hard, ze richt wel schade aan. Bij de eerste lentezon gaat iedereen naar buiten, zonder zich te beschermen. Daar wil Bridgeneers, in opdracht van de Vlaamse overheid, iets aan veranderen door een brede doelgroep en vooral jongeren aan te spreken.

SMEERWEER verduidelijkt UV-index

Wanneer het KMI aangeeft dat het UV-index 3 is, dan is de zon gevaarlijk. Alleen zegt deze term de gewone burger weinig. Daarom bedacht Bridgeneers een nieuwe term 'SMEERWEER', gelinkt aan de UV-index. Als dit cijfer gelijk of hoger is dan 3 (code geel) is het SMEERWEER. Hét moment waarom je drie handelingen moet doen: 'Zon weren, kleren, smeren!’. Deze boodschap komt in alle campagnemateriaal terug. Zelfs in het weerpraatje van Frank Deboosere en Sabine Hagedoren.

SMEERWEER wordt oorwurm

Hoe lanceer je een nieuwe term die moet blijven? Via een popsong die je niet meer uit je hoofd krijgt. Bridgeneers werkte hiervoor samen met de nieuwe muziekband Factor 4, het geesteskind van Miguel Wiels en William Vaesen. Smeerweer is het eerste nummer van de vier getalenteerde jonge artiesten: Eline Bogaerts, Yutan Verbelen, Jens De Geyter & Zion Luts. Het nummer is te horen op alle muziekplatformen en heeft alles in zich om een zomerhit te worden.

Brede mediacampagne

Bridgeneers zorgde niet alleen voor de nieuwe term, maar maakte ook een sensibiliseringscampagne rond SMEERWEER. Die is te zien op bussen, op posters en in social media. In de eerste fase werd de boodschap typografisch ingevuld, nadien volgde het muzieknummer. Hiervoor maakte Bridgeneers een videoclip op Youtube, een PR-campagne en een social media campagne.

Campagnemateriaal: smeerweer.be

Have a project in mind? Let’s get to work!