131 keer. Iedere maand. Dat is precies hoe vaak een slachtoffer de weg vindt naar één van de Zorgcentra na Seksueel Geweld. Een cijfer dat aantoont hoe belangrijk en precair aangepaste dienstverlening is. Daarom lanceert Bridgeneers samen met het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen ook een bewustmakingscampagne die de centra extra in de kijker zet.

Als slachtoffer van seksueel geweld de weg vinden naar de juiste hulpverlening vraagt moed. Om die drempel te verlagen, richt de nieuwe campagne zich niet enkel tot de slachtoffers maar ook tot hun steunfiguren. Een bezorgde ouder die onraad voelt, een alerte leerkracht die signalen opvangt, een vriend die durft spreken. Want hoe meer mensen op de hoogte zijn van de kortste weg naar hulp, hoe beter.

De Zorgcentra na Seksueel Geweld bieden multidisciplinaire zorg aan slachtoffers van seksueel geweld en advies aan hun steunfiguren. Die diensten zijn bovendien gratis en 24 uur op 24 beschikbaar. Als slachtoffer kan je er terecht voor medische en psychische zorgen en om sporen van het seksueel geweld te verzamelen. Op tijd met je verhaal naar buiten komen is met andere woorden cruciaal.

En die verhalen, die staan centraal in deze campagne. We portretteren de slachtoffers zonder gezicht, want hun woorden zeggen genoeg. De settings? Die zijn verdacht gewoon: de bus, het café, de ontbijttafel of de sportclub. Of hoe een vertrouwde plek plots kan veranderen.

De campagne loopt nog tot februari op nationale TV, online radio, sociale media, contextual ads, YouTube, SEA en (digitale) affichage.

Bekijk de video’s hier

Beluister de radiospots hier

Ander materiaal via deze link

Have a project in mind? Let’s get to work!