Dat kinderen soms geweld plegen op hun ouders is een waarheid die we niet graag onder ogen zien. Meer zelfs: het blijkt zowat het grootste taboe te zijn dat er in onze samenleving bestaat. Dat merkten ze ook in de cijfers bij 1712, de hulplijn van de Vlaamse Overheid bij vragen over geweld. Om slachtoffers van oudermishandeling te overtuigen om toch contact op te nemen, lanceerden ze daarom een opvallende campagne. Communicatiebureau Bridgeneers stond paraat om het taboe mee te doorbreken.

We weten ondertussen dat het gezin de plek is waar je de grootste kans loopt om vernederd, geslagen of misbruikt te worden. Maar als het over huiselijk geweld gaat, komt het thema oudermishandeling zelden aan bod. Waarom aan het thema zo’n enorm taboe kleeft? Dat heeft vooral te maken met de neiging van ouders om de schuld bij zichzelf te leggen. De meesten ervaren een sterk gevoel van schaamte en falen. Dat verklaart ook meteen waarom er bij hulplijn 1712 van de 11.312 slachtoffers die hen contacteerden maar 230 slachtoffer waren van oudermishandeling.

Om het thema herkenbaar en bespreekbaar te maken, zette Bridgeneers een campagne op poten via verschillende kanalen. Een opvallende Direct Mail met een - letterlijk - breekbare boodschap (een liefhebbende mok waarvan het oor stuk is) diende als uitnodiging voor de kick-off van de campagne in meubelwinkel DOMO Meubelen & Deco (Leuven). Daar kan je een week lang in de etalage een kamer tegenkomen die je niet meteen verwacht: je treft er sporen aan van geweld. De reacties verschijnen in een filmpje op social media.

Op verschillende zenders zal de komende weken ook een TV- spot te zien zijn waarin een vader getuigt over de moeilijke positie waarin hij verkeert. Verder zal de kapotte mok niet alleen ingezet worden als eye-catcher op sociale media, maar ook als korte bumpers verschijnen net voor en na de Canvas-docureeks ‘Je moest eens weten’.

In die nieuwe reeks gaat actrice en televisiemaakster Hilde Van Mieghem dieper in op het thema oudermishandeling.

Have a project in mind? Let’s get to work!