Duurzaamheid is belangrijker dan ooit. Ook op het werk. Toch belanden nog steeds te veel recycleerbare afvalsoorten bij het restafval. Om bedrijven te stimuleren een stapje verder te zetten in de richting van een circulaire economie, slaan Fost Plus en Valipac de handen in elkaar. Communicatiebureau Bridgeneers tekende voor beide klanten een - vrijwel - harmonieuze campagne uit voor radio en sociale media.

Twee afvalstromen

Plastic afval sorteren in een bedrijfscontext, het klinkt misschien als een zware klus, maar dat is het niet. Sinds de invoering van de Nieuwe Blauwe Zak mogen zo goed als alle huishoudelijke plastic verpakkingen bij het PMD. Een gewoonte die werknemers makkelijk van thuis meenemen naar de werkvloer. Een afvalophaler aangesloten bij Fost Plus staat in voor de verwerking van dit afval. Prima geregeld toch?

Maar wat met bedrijfsmatige verpakkingsfolie zoals pallethoezen en -folie? Dit soort verpakkingen horen niet thuis bij het PMD of in het recyclagepark, maar worden apart ingezameld door Valipac.

Eén gemeenschappelijk doel

Voor beide afvalstromen kan een bedrijf zich aansluiten bij een erkende ophaler. Wat betekent: minder bedrijfsrestafval, meer gesorteerde materialen en dus minder verlies van waardevolle grondstoffen. In een campagne die zich richt tot bedrijven en de verantwoordelijken voor hun afvalbeheer, roepen Fost Plus en Valipac op om correct te sorteren op de werkvloer. En om daarbij een vaste afvalophaler in te schakelen.

Bridgeneers zorgde voor een glasheldere uitleg op www.sorterenophetwerk.be, en een ludiek filmpje via Facebook en LinkedIn. In bijhorende radiospot (in zowel het Nederlands als het Frans) verglijdt het niet correct sorteren van plastic verpakkingsafval onverbiddelijk in sputterend pianospel. Maar die valse noten krijgen haast meteen een positieve wending. Met premies voor het inzamelen van zowel huishoudelijk- als bedrijfsmatig plastic verpakkingsafval zet ook OVAM haar schouders onder deze duurzame missie.

Have a project in mind? Let’s get to work!