Laten we het even over Rotselaar hebben. Een festival in deelgemeente Werchter zorgt voor eeuwige roem, maar deze gemeente tussen Leuven en Aarschot verdient in z'n geheel het hoofdpodium. En dat heeft communicatiebureau Bridgeneers met een gloednieuwe huisstijl voor hen opgebouwd.

Er is zoveel méér in Rotselaar dan Rock Werchter. Zelfs een heus, euhm, meer. Maar dat noemen ze daar De Plas. Bekend bij strand-, zwem- en surfliefhebber. Geen waterrat? Check de prachtige wandel- en fietsroutes. Of het kasteel - excuseer, donjon. Interessant, maar een merkidentiteit is geen opsomming van toeristische trekpleisters. De oude huisstijl focuste juist wel daarop. Tijd voor verandering, dacht het gemeentebestuur, want dit dekt de lading en onze ambitie niet. Tijd voor Bridgeneers, daar lusten ze een flinke portie ambitie en lef.

Ambitieuze logo's en huisstijlen die radicaal breken met het verleden, lopen een verhoogd risico op weerstand en zelfs afstoting. Lees: boze burgers en grommelende medewerkers, samengevat in het bekende: "Steken ze daar ons geld in?". Succes bij merkidentiteit zit meer in een comfortabele landing dan in een enthousiaste take-off. Luisteren is net zo belangrijk als ontwerpen. Bridgeneers zet altijd extra in op begeleiding en bv. advies over hoe je een nieuwe huisstijl best lanceert.

En wat is nu het resultaat? De merkidentiteit die Bridgeneers uittekende, toont de echte trekken van de inwoners. Durvers met een rijk verenigingsleven, rockers die houden van natuur, sportieve genieters. Belangrijk element in het logo is 'backslash', geïnspireerd door het gekende symbool uit de digitale wereld. Deruimte erachter blijft oningenomen, want Rotselaar is het startpunt. Vul die ruimte dus zelf maar in. En geef toe, het is gewoon ook een

tikkeltje rock 'n roll. Net als die andere Slash, van Guns 'n Roses.

Bridgeneers werkte allerlei toepassingen uit van de merkidentiteit, zoals de nu al beroemde metershoge backslash aan het gemeentehuis. Meer dan 100.000 bezoekers konden de nieuwe Rotselaarstijl bewonderen en kwamen nadien op adem op de wei van Werchter Classic en Boutique.

…
…
Have a project in mind? Let’s get to work!