Het resultaat: zowel het nummer als de PR-machine draaiden op volle toeren
Vergeet al die huiveringwekkende campagneliedjes. Ubuntu werd een nummer dat radio-dj’s zonder gêne in hun playlists verwerkten, met een enorme airplay tot gevolg. Het haalde niet alleen de nummer 1-positie in de hitlijsten, Tourist LeMC opende er zijn uitverkochte optreden in de grootste concertzaal van het land mee. Alle inkomsten van het nummer gingen integraal naar 11.11.11.
Met media-aandacht voor zowel de kick-off als het campagnelied via zowat alle kanalen, was het PR-effect van de campagne ruim 20 keer het mediabudget waard. Sterker nog, wie zorgvuldig telt hoe vaak het nummer is uitgezonden, zal merken dat we meer dan 1000 keer het eigen budget hebben bereikt. Daarna zijn onze tools ontploft.
En de donaties? In tijden waar goede doelen kampen met dalende resultaten uit fondsenwerving evenaarde 11.11.11 met 5,5 miljoen euro de hoge opbrengsten van de jaren ervoor.