2019. Studenten spijbelen en komen massaal op straat voor het klimaat. Onder meer Greta Thunberg en onze eigen Anuna De Wever nemen het voortouw. Er leeft angst en woede. En verontwaardiging. "Hoe zit het met onze toekomst?”, vragen jongeren zich af. Een vraag die de politieke gemoederen hoog doet oplaaien. En waarop 11.11.11 een sterk antwoord formuleert.
PR-aandacht voor 11.11.11. én het klimaat
Hoe we van het klimaat prioriteit #1 op de politieke agenda maken
Strategie
Creatief concept
Campagneontwikkeling
PR
Mediastrategie
Film & foto
Contentproductie
26 mei 2019, tegelijkertijd zijn er Vlaamse, Federale én Europese verkiezingen. De wedloop aan beloftes, eisenbundels en partijprogramma’s draait op volle toeren. Hoe kan 11.11.11 opvallen tussen het beukende gedreun van campagnemachines en de hysterie van gillende tweets?
De aanpak: het antwoord kwam in de vorm van een scenario-idee
Dat vervolgens de volledige steun kreeg van niemand minder dan regisseur Michael R. Roskam. Een grote naam, zowel in de Belgische als internationale filmscène. Dat bewijzen zijn Hollywoodfilms én de Oscarnominatie voor ‘Rundskop’ des te meer. Het resultaat: de ingetogen kortfilm ‘Een Verkeerde Toekomst’. Met in de hoofdrol: Jan Decleir, Natali Broods en Romy Louise Lauwers. Opnieuw enorm straffe namen. En met Hollywood-cameraman Nicolas Karakatsanis aan boord, kunnen we alleen maar besluiten: wat een cast!
Zo zijn we aan dit grootse project begonnen:
- Geen affiches met goed bekkende baselines. Wel een bewuste keuze om het verhaal genuanceerd te brengen aan de hand van een 12 minuten durende kortfilm.
- Een prangend verhaal over foute keuzes in de klimaatstrijd en de Noord-Zuid-vraagstukken. We schrijven Brussel, 2043, een goede twee decennia na een reeks kapitale foute beslissingen. De wereld zoals we hem kennen, is voorgoed veranderd. Dona (Romy Louise Lauwers) gaat samen met haar opa Jules Praat (Jan Decleir) en tante Tina (Natali Broods) na hoe het allemaal begon.
- Teasen. Enkele dagen op voorhand lanceerden we de trailer op social media.
- Een première als persconferentie. Genodigden: Michaël R. Roskam himself, de cast en een mix aan radio-, tv- en film- journalisten, zoals toenmalig VRT filmjournalist Ward Verrijcken. Een opvallende lancering voor een unieke kortfilm.
- Op eenverkeerdetoekomst.be kan iedereen de kortfilm gratis bekijken. Ook het design van de website én de bijhorende filmposter namen we voor onze rekening.
Wat zouden oud-politici nu anders doen?
Naast een fictieve politicus (Jan Decleir) in ‘Een Verkeerde Toekomst’, laten we ook echte (oud-)politici aan het woord. Toppers die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Belgische politiek.Herman Van Rompuy(CD&V), Nelly Maes (Volksunie), Louis Tobback (sp.a) en Jos Geysels (Agalev) blikken terug op hun carrière en de keuzes die zij maakten. Welke erfenis laten zij na? Waarvan hebben zij spijt? Wat willen ze meegeven aan de huidige garde? De video’s werden op sociale media ingezet als advertentie.
Massale opkomst, veel interviews en een oorverdovend applaus na de première van ‘Een Verkeerde Toekomst’. Het Journaal (VRT), Het Nieuws (VTM), Radio 2, Radio 1, Studio Brussel, verschillende kranten en magazines pikten de kortfilm de dag zelf nog op. Ook online kreeg Een Verkeerde Toekomst véél aandacht.
Onze oud-politici zijn nog lang niet afgeschreven. Maar liefst 16.752 personen klikten door naar 11.be waar je het verkiezingsmemorandum kon vinden. 1.581 reacties, 436 opmerkingen en 275 shares: op een neutrale manier het debat openen bij het grote publiek? Missie geslaagd!