Dat je in Vlaanderen prachtig kan fietsen, dat wisten we al. Dat Vlaanderen ook het decor kan zijn voor je meerdaagse fietsvakantie, da’s een gloednieuw gegeven in toeristisch Vlaanderen. Gisteren trapten de Vlaamse toeristische spelers, Bridgeneers en Radio 2 de campagne rond de ‘icoonfietsroutes’ af in Brugge. Doel: Vlaanderen warm maken om de gloednieuwe fietsvakanties in eigen land te ontdekken.
Afgelopen jaren werkten Toerisme Vlaanderen en de 5 toeristische diensten van de provincies hard om 9 ‘icoonfietsroutes’ klaar te stomen: volledig bewegwijzerde routes, langs de mooiste plekken in onze regio. De kortste telt 65 km, de langste 962 km. Je fietst ze in een paar dagen achter elkaar, en onderweg logeer je in een hotel, B&B of camping langs de route. Daarmee heeft Vlaanderen voor het eerst een volledig fietsproduct. En speelt het in op een nieuwe, duurzame trend van reizen, die in de rest van Europa steeds meer aan populariteit wint.
Om de routes bekender te maken bij iedereen (ervaren of niet) die wel eens een fietsvakantie op z’n bucketlist heeft staan, zette Bridgeneers een samenwerking op met Radio 2 en ‘Bikepacker’ Wouter Deboot (Iedereen Beroemd/Met de Wind mee). Van maandag 8 april tot en met vrijdag 12 april, fietst hij de ‘Vlaanderenroute’ – dwars door alle regio’s. Radio 2 volgt hem via live interventies in alle programma’s en op de social kanalen. Wouter zelf, rapporteert live over z’n fietsavonturen met content via het Instakanaal van icoonfietsroutes.
Na de aftrapweek wordt de campagne in verschillende etappes en demarrages verdergezet. Via content op Facebook, Instagram en YouTube worden aanknopingspunten uit de routes gematcht met verschillende soorten doelpublieken.
Alle info op:
https://www.icoonfietsroutes.be/