…
…

De aanpak: Ceci n'est pas een plan. Het zijn realisaties

Om de burger moed te geven, kozen we voor hoop en perspectief: eindelijk eens goed nieuws! Een campagne dus die een positief toekomstbeeld biedt. Maar ook één die niet blijft hangen in wollige plannen en vage beloftes. De focus: concrete realisaties die de impact op ons dagelijkse leven tonen en relevante thema’s die ons écht beroeren.

Om dat verhaal een extra laag herkenbaarheid te geven, kwamen we op de proppen met een duidelijk Belgische identiteit. Door te spelen met grafische elementen uit stripverhalen, onze driekleur centraal te zetten en aan de slag te gaan met de absurde quirkyness die we van ons land kennen, mikten we op instant betrokkenheid. Na een intense reeks co-creatie-sessies, waren we helemaal klaar om België samen de toekomst in te knallen.

De campagne: Zelfs de wind doet met ons mee

Een week met korte, teasende social video’s werd de inleiding voor een opvallende lancering in het Atomium. Daar werd het plan uit de doeken gedaan door Europees Commissaris Paolo Gentilioni, Eerste Minister Alexander De Croo en de Staatssecretaris voor Relance Thomas Dermine. En dankzij de indrukwekkende aankleding van de Beurs en via een mediacampagne op bussen en digitale schermen in het hele land zorgden we voor aanwezigheid in het straatbeeld.

Op social media kon je naast de algemene campagnefilm ook korte, specifieke spotjes bekijken waarin de 5 grote thema’s van het plan aan bod kwamen. Daarin tonen we hoe alles de goede richting uitgaat. Want zelfs de wind doet met ons mee. Dat alles combineerden we met een always-on aanpak waarin storytelling centraal stond. En staat, want we blijven zorgen voor content over de lopende projecten en relevante thema’s.

…
De website: verhalen vertellen met data

Om al die content, verhalen en cijfers helder en vatbaar weer te kunnen geven was een sterk platform nodig. We bouwden, na een stevig traject van workshops en co-creatie, een website die zowel interessant kan zijn voor het brede publiek als voor rechtstreekse stakeholders op zoek naar gedetailleerde info. Een ambitieus plan waarmee we België naar een next level brengen, vraagt nu eenmaal om een website die dat uitstraalt én uitdraagt. Niet zomaar de zoveelste website dus, maar ééntje om “u” tegen te zeggen. Die toekomstgericht is én de toekomst uitstraalt. En of we daarin geslaagd zijn.

De website zelf werd opgebouwd op basis van drie heldere principes:
1. Een algemeen (content)spoor waarbij we vooral enthousiasme rond het plan op zich wilden genereren. Kwestie van de Wetstraat korter bij de Dorpstraat te brengen én de focus te leggen op een positief verhaal voor ons land. Dat de campagne hierin een grote rol speelde, valt dan ook niet te verbazen.

2. Een deep dive in de projecten, waarbij de volop de kaart trokken van een data-gedreven website. We geven de talrijke projecten een plaats waarbij de lezer in allerlei details kan duiken. Interactief, zodat iedereen de info vindt die ze zoeken. Content op maat van de verschillende doelgroep dus.

3. Dankzij storytelling inspireren & engageren we het brede publiek. Vanuit elk verhaal of elk nieuwsbericht kan een gebruiker ontdekken wat het plan concreet voor hen kan betekenen.

Daarnaast bouwden we een stevige datastrategie uit. Uit de meer dan honderd projecten werden zoveel mogelijk details verzameld en gebundeld in een sterke database, rechtstreeks in het CMS. We bundelden duidelijk en interactief raadpleegbare informatie op meerdere niveaus. Op macroniveau krijg je bijvoorbeeld een overzicht te zien van het volledig herstelplan, van de budgetverdeling en waar we vandaag staan. Op mesoniveau vind je dan weer de gebundelde data van meerdere projecten en kan je filteren op basis van thema, locatie of timing. En op microniveau tenslotte krijg je gegevens te zien per specifiek project, van doelstellingen tot deadlines. Kortom, we bouwden een heuse project inventory waardoor de gebruiker kan scrollen, selecteren en filteren naargelang de interesses. Of hoe we data hebben omgevormd tot een interactief spel van vraag & aanbod.

Met deze combinatie van storytelling en data maakten we van de website een uniek platform in België, een inspirerende showcase waarop elke burger wat te zoeken heeft.

…

Next Gen Campus Tour

Omdat we de thema’s willen doen leven en ook de volgende generatie jongeren willen inspireren om het werk verder te zetten, rolden we de ‘Next Gen Campus Tour’ uit aan universiteiten en (hoge)scholen in heel België. Dat zijn 5 interactieve evenementen in 2022-2023 met relevante experten waarin we telkens een ander hoofdthema centraal zetten: duurzaamheid, mobiliteit, digitalisering, inclusie en innovatie. Het eerste evenement vond plaats op de ULB campus op 29 november 2022. Het panel bestond naast ministers Khattabi en Dermine ook 5 duurzaamheidsexperten. Niet minder dan 450 studenten kwamen enthousiast mee debatteren.

De resultaten: minder blabla en meer boemboem

We vertaalden niet alleen meer dan 700 pagina’s overheidsplannen naar een wervend verhaal. We zorgen ook vandaag nog dat we kort op de bal spelen door de website voortdurend aan te passen. Zo blijft elke Belg perfect op de hoogte van de vooruitgang van alle projecten. En dankzij ons digital campaign management blijven we focussen op resultaten en impact door data en content te mixen.

Minder “blabla” en meer “boem boem” dus.

…