Om al die content, verhalen en cijfers helder en vatbaar weer te kunnen geven was een sterk platform nodig. We bouwden, na een stevig traject van workshops en co-creatie, een website die zowel interessant kan zijn voor het brede publiek als voor rechtstreekse stakeholders op zoek naar gedetailleerde info. Een ambitieus plan waarmee we België naar een next level brengen, vraagt nu eenmaal om een website die dat uitstraalt én uitdraagt. Niet zomaar de zoveelste website dus, maar ééntje om “u” tegen te zeggen. Die toekomstgericht is én de toekomst uitstraalt. En of we daarin geslaagd zijn.
De website zelf werd opgebouwd op basis van drie heldere principes:
1. Een algemeen (content)spoor waarbij we vooral enthousiasme rond het plan op zich wilden genereren. Kwestie van de Wetstraat korter bij de Dorpstraat te brengen én de focus te leggen op een positief verhaal voor ons land. Dat de campagne hierin een grote rol speelde, valt dan ook niet te verbazen.
2. Een deep dive in de projecten, waarbij de volop de kaart trokken van een data-gedreven website. We geven de talrijke projecten een plaats waarbij de lezer in allerlei details kan duiken. Interactief, zodat iedereen de info vindt die ze zoeken. Content op maat van de verschillende doelgroep dus.
3. Dankzij storytelling inspireren & engageren we het brede publiek. Vanuit elk verhaal of elk nieuwsbericht kan een gebruiker ontdekken wat het plan concreet voor hen kan betekenen.
Daarnaast bouwden we een stevige datastrategie uit. Uit de meer dan honderd projecten werden zoveel mogelijk details verzameld en gebundeld in een sterke database, rechtstreeks in het CMS. We bundelden duidelijk en interactief raadpleegbare informatie op meerdere niveaus. Op macroniveau krijg je bijvoorbeeld een overzicht te zien van het volledig herstelplan, van de budgetverdeling en waar we vandaag staan. Op mesoniveau vind je dan weer de gebundelde data van meerdere projecten en kan je filteren op basis van thema, locatie of timing. En op microniveau tenslotte krijg je gegevens te zien per specifiek project, van doelstellingen tot deadlines. Kortom, we bouwden een heuse project inventory waardoor de gebruiker kan scrollen, selecteren en filteren naargelang de interesses. Of hoe we data hebben omgevormd tot een interactief spel van vraag & aanbod.
Met deze combinatie van storytelling en data maakten we van de website een uniek platform in België, een inspirerende showcase waarop elke burger wat te zoeken heeft.