De campagne: Haal een brandweerman in huis, maar niet te letterijk

In plaats van zich te beschermen met rookmelders, haalde onze familie letterlijk een brandweerman in huis. Een serieuze inbreuk op hun privacy en behoorlijk absurd. We lanceerden de campagne op Batibouw door duizend rookmelders weg te geven, want rookmelders horen standaard thuis in elke woning. De familiesaga sloeg zo aan, dat we er een vervolg op bedachten. Deze keer gaven we tips om je te beschermen tegen CO-vergiftiging. Want slapen met een gasmasker op is allesbehalve handig.

MEDIA: radio, tv, social media, affiches en een brochure met meer info

Het resultaat: hot bij de brandweer én de doelgroep

Door onze campagne steeg de verkoop van rook- en CO-melders. En de brandweermannen, die waren helemaal verkocht. Ze stelden voor om onze campagne mee te verspreiden. Een rookpluim voor onszelf!

…
…
…
Voor kotstudenten dezelfde campagne inzetten? No way

Bij het begin van het academiejaar vertaalden we de boodschap naar hun leefwereld. Studenten hoeven hun rookmelder niet zelf te installeren, zolang ze hem maar niét saboteren. Dat gebeurt weleens om te kunnen roken of bij gebrek aan batterijen voor een fietslicht of afstandsbediening. Ook voor kotstudenten is het besef belangrijk dat rookmelders levens kunnen redden. Hen het nut van rookmelders laten inzien, is niet eenvoudig want jongeren zijn onsterfelijk toch? Tenzij rookmelders cool worden natuurlijk. En dat is precies waarvoor we zorgden.

Stomme rookmelders werden slimme hit, waarnaar wel geluisterd werd

Als een populaire DJ plots de sound van rookmelders gebruikt voor een remix, worden ze wel interessant. Dus stuurden we DJ Yolotanker, de ster van StuBru, op pad langs studentenkoten. Hij testte er de rookmelders uit en gebruikte de sound voor zijn nieuwste nummer. Dat verscheen op Spotify en werd op StuBru en Radio 1 gedraaid. En daar hoorde natuurlijk een straffe videoclip bij én een kotfeest met DJ Yolotanker, voor wie de wedstrijd won.

Zot veel views en PR

DJ Yolotanker en minister Matthias Diependaele mochten de campagne bij Studio Brussel en Radio 1 komen voorstellen. Ook HLN en andere nieuwssites pikten ze op. De videoclip werd massaal gedeeld via sociale media en vijfhonderd studenten namen deel aan de wedstrijd. Zo kwam onze boodschap bij de juiste doelgroep terecht, waar ze bleef hangen als een oorwurm.

MEDIA: social media, Spotify