Je vacatures zijn te vinden van Bredene tot Bastogne, ze lezen als een top job en misschien heb je zelfs enkele werknemers als ambassadeurs laten opdraven. Waarom word je nu nog steeds niet overspoeld door CV’s? Dat er tegenwoordig meer nodig is dan een eenvoudige vacature om je droomprofiel aan te trekken, weten de meesten ook. Maar hoe je dan precies wél de werkgever op het witte paard wordt, dat ontdek je in onze vijf lessen rond employer branding. En wie weet slaan we samen de brug tussen jou en die perfecte kandidaat.
Hoe kandidaten aan te trekken met een doordachte strategie
Je hebt een vacature uitgeschreven die leest als een droomjob. Toch komt de sollicitant op het witte paard niet aandraven. Zelfs prinsen/prinsessen van het B-type geven verstek. Of je iets misdoet? Niet minder of meer dan je concurrenten. En precies daar zit het probleem. Talent komt vandaag helaas niet meer vanzelf naar je toe. Het vereist wat meer dan de belofte van een droomkasteel…
Zorgen voor een overvloed aan kandidaten begint bij een ijzersterke strategie. En daarvoor moet je eerst even stilstaan. Stel je huidige methodes in vraag, vooraleer je een nieuwe oproep de wereld instuurt. Durf in de magische spiegel kijken.
Wat bedrijven wel eens vergeten, is dat ze met hun merkpropositie niet enkel een label kleven op hun product. Tegelijkertijd dragen ze een werkgeversmerk of employer brand uit. En die begint bij een sterke Employer Value Proposition (EVP). Een wat? Dé reden waarom iemand bij jou zou moeten komen werken, in plaats van in het koninkrijk om de hoek. Vergeet het aantal vakantiedagen of hoeveel paardenkracht je sollicitant voor de deur mag parkeren. Je EVP gaat over zoveel meer: de collega’s, het imago van je bedrijf, de sfeer of de maatschappelijke relevantie van de job die je te bieden hebt. Zoek uit wat jou écht anders maakt, het meeste onderscheid van de concurrentie en zet dit in de verf. Want een job kiezen, dat doe je met je verstand én je hart.
Voor het gemeenschapsonderwijs (GO) stelden we ons de allerbelangrijkste vraag: waarom staat iemand graag voor de klas? Meestal niet enkel om kinderen wiskundige formules aan te leren. Lesgeven, dat is ook zelfvertrouwen geven, respect aanleren, ambitie kweken,… Dit inzicht vormde de basis van onze GO!-campagne. En met succes. We zagen een conversiepercentage van meer dan 17% richting sollicitatie. Gevulde leraarskamers gegarandeerd!
Medewerkers zoeken voor het departement Asiel & Migratie? Niet evident. Sterke meningen over het asiel- en migratiebeleid zijn er genoeg. Daarom (ver)legden we de focus naar de werknemers zelf. Of je nu in je vrije tijd een drummer, wielrenner of goochelaar bent. Van chauffeur tot jurist, bij ons kan je aan de slag. Volop inzetten op herkenbaarheid en verscheidenheid. Dat sloeg aan. Maar liefst 9.805 sollicitaties liepen binnen. En zeg ons luidop na: achter elke straffe campagne, schuilt een slimme strategie.
Hoe nicheprofielen aantrekken
Een viertalige chefkok die al jonglerend de fruitpap verdeelt in je kinderdagverblijf? Een veiligheidsagent, gespecialiseerd in tango en fluittaal? Om witte raven te kunnen rekruteren, moet je veel geduld hebben. En om de juiste mensen te vinden voor een moeilijk in te vullen vacature, zo mogelijk nog meer. Geen tijd te verliezen? Dan doe je beter een (knelpunt)beroep op Bridgeneers.
Stel. Je zoekt naar een speld in een hooiberg. Sommigen zullen vol enthousiasme de berg induiken. Vervolgens elke hooispriet omdraaien en na eindeloos zoeken en met tanende hartstocht een einde maken aan deze hopeloze activiteit. Daar zijn wij te slim voor. Of te lui. Want met segmentatie in onze beeldvorming komen we bijvoorbeeld al heel wat verder. Door heel specifieke beelden te gebruiken die bepaalde niches aanspreken, activeren we kleine, maar bijzonder selectief gekozen doelgroepen. Noem het gerust krachtige magneten die we achter de hand hebben.
We deden het eerder al voor de overheid. Want wat doe je als de Civiele Bescherming zelf in nood is? Uitrukken natuurlijk. Om 50 nieuwe interventiespecialisten te vinden, draai je maar beter niet rond te pot. Echte avonturiers met verantwoordelijkheidsgevoel trigger je met actieshots en boodschappen die een appél doen aan hun durf. We creëerden advertenties voor Facebook en Instagram die we met A/B-testing op de doelgroep afvuurden. We analyseerden wie reageerde en zetten op basis van die profielen nieuwe targeting op. Het resultaat? Steeds gedetailleerdere profielen en bijzonder performante matches tussen doelgroepen en advertentievarianten. Daarnaast kreeg elke websitebezoeker nog een sense of urgency-boodschap mee nadien. In 6 weken tijd naar meer dan 1.000 sollicitaties. Mission accomplished!
En hoe trek je Gen Z aan?
Vraag nu aan
Hoe merkambassadeurs in te zetten met éffect
Even terug naar de vervelendste receptie uit je leven. Die ene genodigde die je vertelde over zijn bedrijf. Het derde al. Zijn jongste dochter. 92% op Frans. Zijn complexe armbreuk toen hij zeven was. En zijn lievelingsgerecht. Chili con carne (maar dan zonder de bonen). Wist jij veel dat het één van de belangrijkste lessen uit je leven zou worden: wie te veel over zichzelf praat, raakt z’n luisteraars kwijt. De focus verleggen naar je luisteraar, je klant, je publiek of je potentiële werknemer is nochtans geen kernfysica. Meer zelfs, wij kennen de formule.
Het woord aan anderen laten dan maar? Wie ambassadeurs wil inschakelen, schippert vaak tussen twee uitersten. Een doorgedreven regie, waardoor de authenticiteit van je merk én het gezicht van je campagne op de helling komen te staan. Of het loslaten van de teugels, met het risico dat je boodschap niet helemaal strookt met de boodschap die je in gedachten had. Wij combineren het beste van twee werelden. Geloofwaardige communicatie in een employer branding-jasje. En als die boodschap authentiek is, dan zit dat jasje ambassadeurs als gegoten.
Naar enthousiasme was het niet lang zoeken, toen het Gemeenschapsonderwijs ons inschakelde om nieuwe personeelsleden te recruteren. GO! onderwijs-professionals doen zoveel meer dan wat je in het leerplan vindt. Bij hen tanken leerlingen zelfvertrouwen. Engagement. Doorzettingsvermorgen. Respect. Noem maar op. Dat noemen wij het GO!-effect. Met een onlinetool kunnen trotse werknemers dat nu ook zelf uitdragen. Van het meester Ibrahim-effect in Lokeren tot het samen-effect van GO! Maurits Sabbe in Mechelen. Zo konden ze zichzelf zien schitteren als onmisbare radar in één grote GO!-community.
Hoe native storytelling gebruiken om vooroordelen te ontkrachten
Je bladert door de krant en je ogen vallen op ‘Eenvoudige tips om fit te blijven als je weinig tijd hebt.’ Daar heb ik inderdaad nood aan, denk je bij jezelf. Eén van de tips is het gebruiken van een Fitbit. Had je dit gelezen als de smartwatch fabrikant voor een schreeuwerige advertentie gekozen had, in plaats van een gesponsord artikel? Waarschijnlijk niet.
Als je breed wil rekruteren moet je één ding zeker in de vingers hebben. Interesse wekken bij een publiek dat jouw boodschap eerder achteloos voorbij zou scrollen. Zeker als je een knelpuntenberoep in de spotlights wil zetten. Met een eenvoudige vacature schiet je misschien wel op doel, maar in een leeg stadion word je zelden kampioen
Zorg voor supporters. Nieuwe fans die zich herkennen in je ploeg, in de groepssfeer. Verspreid daarom die inspirerende verhalen van medewerkers via een andere afzender. Gebruik partners of personen die niet rechtstreeks gelinkt zijn aan je merk. En verpak je boodschap in een leuk artikel, een video of een ander medium. Want een persoonlijk verhaal, dat leest iedereen graag. Door jezelf als werkgever op de achtergrond te houden, tackel je in één keer heel wat mogelijke vooroordelen.
Zo zat het Wit-Gele Kruis met heel wat openstaande vacatures. En had het af te rekenen met vooroordelen. Want ‘thuisverpleegkunde, dat is toch gewoon de was en de plas doen?’ In realiteit geeft de job veel variatie en vrijheid, waarbij je tegelijk kan terugvallen op een sterk team. Maar hoe geloofwaardig is deze boodschap vanuit het Wit-Gele Kruis zelf?
Daarom gingen we op zoek naar een onverwachte afzender. Iemand die vertrouwen uitstraalt maar niet meteen bekend staat als pakweg diabetesspecialist. Dieter Coppens bijvoorbeeld. We stuurden deze sympathieke televisiemaker telkens een dag op ronde met vijf verpleegkundigen. Het leverde eerlijke, entertainende content op. Vijf verhalen die de diversiteit van de job tonen, weg van clichés.
Hoe de meest geschikte media te selecteren
Ha! Deze keer hebben ze je niet liggen. Van Bredene tot Bastogne: een Belg moet het land al bewust ontvluchten om niét in contact te komen met jouw campagne. Op de bus, in de cinema, Instagram, op de radio,… En toch. Geen horde sollicitanten aan je deur. Soms zoek je het beter wat minder ver. Letterlijk.
Als je employer branding-campagne klaar is om de wereld ingestuurd te worden, wil je natuurlijk dat al dat harde werk rendeert. Dat doe je door media slim in te zetten. Laat je campagne zien waar ze het grootste effect zal hebben. Hoe meer zaadjes je plant, hoe groter de oogst? Werkt. In de tuinbouw. Maar eerlijk: zoekt jouw bakker naar personeel twee provincies verder? In Roeselare vul je je brooddoos met stuten, in Sint-Truiden eet je een snei. En dat, da’s een wereld van verschil. Een A4 met strookjes aan de toonbank, bij de kapper en de lokale supermarkt? Dat noemen we pas een staaltje, of een patéke, van aangepast mediagebruik.
Waarom een nationale oproep doen als de profielen die je zoekt om de hoek te vinden zijn? Durf inzetten op lokale media als je daarmee aan efficiëntie wint. Speel in op tradities uit de streek. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar. Zoek je een specifiek profiel, dan is het geen slecht idee om je boodschap verder te verspreiden. Dat een campagne om een groot budget vraagt, nog zo’n cliché. Denk maar aan een opvallende actie die positieve krantenkoppen haalt. Gratis PR is het ultieme bewijs van een geslaagde campagne.
Voor zorgvereniging Mintus in Brugge gingen we lokaal. Van strookjes bij de lokale handelaars, plaatselijke media, borden langs de weg tot bedrukte broodzakken. In Brugge en omstreken kon je niet naast onze campagne voor Mintus kijken. Die lokale media-aanpak loonde. En nog geen klein beetje. Een stijging van 42% in het aantal sollicitanten was het resultaat!
En hoe trek je Gen Z aan?
Vraag nu aan
Wil je graag eens komen babbelen over jouw werkgeversmerk? Of de nood daaraan? Wij zetten onze expertise graag om in de mooiste employer brand verhalen. Met onze hulp zijn die vacatures in no-time ingevuld.